رضا مالمیر
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی چگونگی واکنش معلمان ابتدایی با تغییر برنامه درسی ریاضی چهارم ابتدایی میباشد. با عنایت به این که به تازگی با تغییرات ایجاد شده در کتب درسی ریاضی در پایههای مختلف دورهی ابتدایی مواجهه هستیم ، لازم است که واکنش معلمان را به عنوان مجریان اصلی چنین تغییرات مهمی، بدانیم. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام گرفته است.مشارکت ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی چگونگی واکنش معلمان ابتدایی با تغییر برنامه درسی ریاضی چهارم ابتدایی میباشد. با عنایت به این که به تازگی با تغییرات ایجاد شده در کتب درسی ریاضی در پایههای مختلف دورهی ابتدایی مواجهه هستیم ، لازم است که واکنش معلمان را به عنوان مجریان اصلی چنین تغییرات مهمی، بدانیم. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام گرفته است.مشارکت کنندگان 20 نفر از معلمان ابتدایی شهرهمدان در سال تحصیلی 1399-1398بودندکه به شیوه گلوله برفی نمونهگیری شدند.ابزارجمعآوری اطلاعات، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و مشاهدات کلاسی بوده است.دادههای این پژوهش به روش کدگذاری و مقولهبندی و با بهرهگیری از عناصر چهارگانه تایلر، در سطوح آگاهی و نگرش تحلیل شدند.یافتهها نشان داد که معلمان به طور کلی نسبت به تغییرات برنامهدرسی ریاضی آگاهی دارند، آن را پذیرفته و اجرا میکنند. علت این امر آن است که تغییرات اخیر موجب بهبود برنامهدرسی ریاضی شده است بنا به دلایلی از جمله: ایجاد علاقه برای دانشآموزان و جلوگیری از سستی و رخوت در یادگیری درس ریاضی، به روز و جذاب شدن فعالیتهای داخل کتاب.به علاوه آنها با کسب دانش،آگاهی و فهم خوبی در مواجهه با تغییرات داشته و نگرشهای مثبت و منفی در برخورد با محتوا، روش تدریس و ارزشیابی آن داشتهاند و تغییرات صورت گرفته مورد مطلوب معلمان قرارگرفته و در جهت تسریع، بهبود عملکرد آنان توانسته گامی تازه و موفق بردارد.